ایمنی, سلامت بدنی

ویتامین ها ؛ سلامت بدن

سیستم ایمنی بدن شبکه ای از سلول ها و پروتئین هاست که در مقابل عفونت ها و ویروس ها از بدن محافظت می کند. همه سلول های بدن در واقع بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند، و در هنگام بروز بیماری به سرعت وارد عمل می شوند و از بدن در مقابل عوامل بیماری زا محافظت می کنند.

سیستم دفاعی بدن در سلول ها به تولید آنتی بادی می پردازد. آنتی بادی ها پروتئین هایی هستند که به مقابله با ویروس ها می پردازند و همچنین از بدن در مقابل ورود مجدد عامل بیماری زا محافظت می کنند.

اما در مورد برخی بیماری ها نظیر سرماخوردگی و آنفولانزا به دلیل اینکه هر بار ماهیت ویروس ایجاد کننده آن ها تغییر می کند، سیستم دفاعی بدن قادر به تشخیص به موقع عامل بیماری زا نیست و افراد مکررا دچار سرماخوردگی و آنفولانزا می شوند.

سیستم ایمنی بدن از گلوبول های سفید، غدد لنفاوی، طحال، مغز استخوان، تیموس و فاگوسیت ها تشکیل شده است که از بدن به روش های مختلف در مقابله با ویروس ها و باکتری ها محافظت می کنند.

سیستم ایمنی بدن با ایجاد سد دفاعی در مقابل ویروس ها و باکتری ها مانع از ورود آنها به بدن می شود.

همچنین در مرحله بعد اگر ویروس موفق به ورود به بدن شد سیستم ایمنی با تشخیص ویروس قبل از اینکه بتوانند خود را تکثیر کند به مقابله و سرکوب آن ها می پردازد.

اگر باکتری یا ویروسی موفق به تکثیر بیماری در بدن شد سیستم ایمنی با از بین بردن عامل بیماری زا سعی در در دفاع از بدن خواهد کرد.

علایمی نظیر داشتن استرس زیاد، سرماخوردگی های مکرر، مشکلات گوارشی، کندی روند بهبودی زخم ها، عفونت های مکرر و احساس خستگی مداوم نشان دهنده این است که سیستم دفاعی بدن ضعیف شده است و باید نسبت به رفع این مشکل اقدامات لازم انجام شود.

از عوامل تاثیرگذار بر ضعف سیستم ایمنی بدن می توان به استعمال دخانیات، نداشتن رژیم غذایی سالم و عدم استفاده از میوه و سبزیجات در رژیم غذایی، مصرف بیش از اندازه مواد قندی، عدم تحرک کافی، افزایش یا کاهش غیر معمول وزن، نداشتن خواب کافی، بر هم خوردن تعادل هورمونی در بدن، از بین رفتن و عدم تعادل باکتری های مفید در روده و عدم رعایت بهداشت فردی اشاره کرد.

همچنین سیستم ایمنی بدن با افزایش سن نیز به طور طبیعی رو به تضعیف می گذارد، و بدن در مقابل ویروس هایی نظیر آنفولانزا ضعف بیشتری از خود نشان می دهد.

از آنجایی که با افزایش سن بدن در مقابل انواع ویروس ها و باکتری ها آسیب پذیرتر عمل می کند، افراد در سنین بالای 65 سال باید تا حد ممکن با داشتن رژیم غذایی مناسب و مصرف روزانه سبزیجات و میوه های تازه و همچنین مکمل های تغذیه ای سیستم دفاعی خود را برای مقابله با انواع بیماری ها تقویت کنند.

 

“تاثیر ویتامین ها و مکمل های تغذیه ای بر سیستم ایمنی بدن”

مصرف مواد غذایی مغذی که حاوی انواع ویتامین های لازم و مفید باشد بهترین راه برای تقویت سیستم ایمنی بدن در کودکان و بزرگسالان است. اما گاهی رژیم غذایی افراد امکان دریافت میزان کافی این مواد را به فرد نمیدهد.

از جمله ویتامین های بسیار مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن ویتامین C است. این ویتامین یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است و برای مقابله بدن با انواع ویروس ها و باکتری ها مفید است. برخی از سلول های سیستم دفاعی بدن در صورتی که میزان این ویتامین در بدن به حد کافی باشد، شدیدتر به عوامل عفونت زا حمله می کنند و ایمنی بدن را بیشتر تامین می کنند.

  • ویتامین D نیز با کاهش التهابات بدن نقش اساسی در تقویت سیستم ایمنی دارد.
  • ویتامین A نیز در دسته آنتی اکسیدان ها قرار دارد و برای مقابله با بیماری ها بسیار مفید است، این ویتامین برای مقابله با برخی بیماری های شدیدتر مثل سرطان و بیماری های خود ایمنی ضروری تر است.
  • ویتامین B6 با کنترل سطح انرژی در بدن و جلوگیری از خستگی و دردهای مزمن به سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری ها کمک می کند.
  • ویتامین E نیز خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد و برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است. در صورتیکه بدن دچار کمبود ویتامین E شود ممکن است منجر به عفونت های حاد و در موارد خاص تر رشد تومورهای سرطانی شود.
  • کمبود ویتامین E همچنین می تواند عوارضی نظیر مشکلات هورمونی، اختلالات چشم و مشکلات پوستی نیز داشته باشد.
  • مصرف ویتامین K نیز برای حفظ سلامت استخوان ها و سیستم گوارشی، قلب و سیستم ایمنی موثر است.
  • اسید فولیک نیز برای عملکرد بهتر گلبول های سفید و در نتیجه تقویت سیستم ایمنی موثر است.
  • روی نیز از موادی است که سلامت سیستم ایمنی بدن را حفظ می کند.

 

برای تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد آن باید الگوی تغذیه ای مناسب که مطابق با نیازهای روزانه بدنتان باشد را در برنامه روزانه خود قرار دهید و در طول روز تحرک کافی داشته باشید و به اندازه کافی نیز بخوابید

به یاد داشته باشید در کنار موارد فوق مصرف مکمل های تغذیه ای حاوی ویتامین های ضروری برای بدن می تواند سدی دفاعی برای بدن در مقابل ویروس ها و باکتری های بیماری زا ایجاد کند.