ایمنی, جوانی و زیبایی

مکمل‌ها ؛ عملکرد جنسی

عملکرد جنسی یکی از مهمترین مسائلی است که نقش اساسی در زندگی فردی و اجتماعی افراد دارد. روابط جنسی مناسب بر افزایش کیفیت زندگی و روابط عاطفی افراد تاثیر فراوانی دارد. این تاثیر بر روی همه زوایای زندگی شخص اعم از شرایط جسمانی، فکری، روانشناختی و اجتماعی قابل مشاهده است.

از جمله تاثیراتی که روابط جنسی سالم بر روی سلامت بدن دارد می توان به کاهش فشار خون، سلامت قلب، تقویت عضلات قلب اشاره کرد. همچنین برخورداری از رابطه جنسی کافی خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی را کاهش می دهد.

“عوامل تاثیر گذار بر سلامت جنسی”

در این میان عواملی وجود دارد که ممکن است سلامت و عملکرد جنسی افراد را به مخاطره بیاندازد. شناخت این عوامل می تواند به افراد جهت رفع موانع و بهبود روابط و عملکرد جنسی در اشخاص کمک کند.

اختلالات جنسی گاه ریشه در مشکلات روانشناختی دارد و در برخی مواقع ناشی از مشکلات فیزیکی و فیزیولوژیکی می باشد.

  • از علل روانشناختی تاثیرگذار بر عملکرد جنسی می توان به افسردگی، اضطراب، مشکلات خانوادگی و شغلی و تجربیات ناخوشایند گذشته در این زمینه اشاره کرد.
  • مشکلات فیزیکی و فیزیولوژیکی نیز تاثیرات عمیقی بر روابط و عملکرد جنسی دارند. اختلالاتی نظیر عدم تعادل هورمون ها در بدن، مصرف مواد مخدر، استفاده از داروهای ضد افسردگی، ابتلا به بیماری هایی نظیر دیابت، بیماری های قلبی، فشارخون، عفونت های تناسلی و به طور کلی ابتلا به بیماری های مقاربتی، از جمله مسائلی هستند که عملکرد جنسی را به مخاطره می اندازند.
  • زنان و مردان هر کدام تجربیات متفاوتی از عملکرد نامناسب جنسی دارند. در زنان عمدتا این مشکل به بروز حالاتی نظیر کاهش میل جنسی، مشکل در تحریک شدن و ارگاسم و درد در حین رابطه می انجامد و معمولا با کاهش سطح هورمون های جنسی اتفاق می افتد.
  • در مردان نیز اختلالاتی در انزال، نعوظ، کمبود میل جنسی و ناتوانی جنسی سبب عملکرد نامتعارف در این زمینه می شود.
  • از عمده ترین دلایل عملکرد ضعیف جنسی به خصوص در مردان ضعف قوای جنسی است، که این ضعف می تواند ناشی از پایین بودن سطح هورمون تستوسترون، استرس و اضطراب و ابتلا به برخی بیماری ها یا کمبود ویتامین ها باشد.

با این وجود مصرف برخی ویتامین ها و مکمل های غذایی می توانند تاثیر مثبتی در عملکرد جنسی در افراد داشته باشند. رژیم غذایی مناسب که شامل ویتامین ها و مکمل های تغذیه ای باشد می تواند تعادل هورمونی در بدن ایجاد کند و تمایلات فرد به داشتن رابطه سالم را افزایش دهد.

“ویتامین های موثر در تقویت عملکرد جنسی”

  • ویتامین D یکی از ویتامین های ضروری در بدن است که مقدار کافی آن معمولا از طریق مواد غذایی جذب نمی شود. کمبود ویتامین D در بدن سبب کاهش ترشح هورمون تستوسترون در مردان و استروژن در زنان می شود. استفاده از مکمل های تغذیه ای که حاوی ویتامین D باشند می توانند به افراد جهت تامین مقدار مورد نیاز این ویتامین به بدن کمک کنند.
  • ویتامین A نیز از جمله ویتامین هایی است که بدن برای تولید هورمون استروژن که نقش اساسی در افزایش میل جنسی دارد به آن نیاز دارد. ویتامین A در تولید اسپرم و عملکرد طبیعی دستگاه تولید مثل در زنان نیز تاثیرگذار و ضروری است.
  • ویتامین C با خاصیت آنتی اکسیدانی که در بدن دارد عملکرد خون رسانی در بدن را بهبود بخشیده و اختلالات مربوط به نعوظ را در آقایان کاهش می دهد و در زنان نیز باعث تحریک میل جنسی می شود.
  • ویتامین E باعث افزایش اکسیژن رسانی خون به اندام های تناسلی می شود و در تولید هورمون های جنسی نیز نقش موثر دارد.
  • ویتامین های B نیز علاوه بر بهبود عمل خون رسانی در بدن وتنظیم هورمون ها در کاهش استرس و تولید انرژی در بدن نیز موثر واقع می شوند.
  • مکمل های تغذیه ای که حاوی ترکیباتی نظیر کلسیم، منیزیم، روی، آهن، سلنیوم و آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی باشند، می توانند نیاز بدن را برای رفع مشکلات و اختلال در عملکرد جنسی برطرف کنند.
  • همچنین برخی از گیاهان دارویی که امروزه در ترکیبات مکمل های غذایی از آنها استفاده می شود نیز برای تقویت قوای جنسی و بهبود عملکرد جنسی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • از گیاهان دارویی موثر در این زمینه جنسینگ است که گیاهی تقویت کننده می باشد و خستگی و بی میلی جنسی را برطرف می کند.

خارخاسک از دیگر گیاهان دارویی موثر در عملکرد جنسی است که مصرف عصاره آن باعث برانگیختگی جنسی می شود و با خاصیت لغزنده سازی تناسلی باعث ارگاسم و ارضا می شود، و درد ناشی از آمیزش جنسی در زنان را کاهش می دهد.

گیاه کلاه اسقفی یا شاخ بز نیز در دسته گیاهانی قرار دارد که در ترکیبات مکمل های تغذیه ای برای تقویت عملکرد جنسی استفاده می شود. این گیاه سطح هورمون کورتیزول را در بدن تنظیم می کند و سبب کاهش استرس و اضطراب و خستگی های ذهنی و بهبود عملکرد جنسی می شود.

برای بهبود عملکرد جنسی استفاده از مکمل های تغذیه ای مانند مکمل های گلدن لایف، که ترکیبات حاوی انواع ویتامین های موثر، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و گیاهان موثر دارویی باشد تاثیر چشمگیر و مثبتی خواهد داشت.